Playboy hade planer på att ta marknadsandelar på kondommarknaden i Sverige. Det gick dock inte som tänkt.
Playboy, oavsett vilken produkt det är, startades av Hugh Hefner. Han började som vi alla vet med att sälja bilder på lättklädda damer i herrtidningar. Sedan har varumärket vuxit och de välkända kaninöronen kan ses på både trosor och parfym.
För några år sedan blev vi kontaktade av ett svenskt företag som fått agenturen på Playboys nya satsning som var kondomer. Vi köpte såklart in dem, eftersom vi gillar nya kondomer, till ett hiskligt överpris och sålde dem superdyrt. De var nog dubbelt så dyra som "vanliga" kondomer. Inget konstigt med det. Vi konsumenter är alltid beredda att betala dubbla pengen för samma produkt så länge som den har attityd och hjälper oss sända ut de signaler vi vill förmedla till andra. Eller?
Kondomer är inte en produkt man skryter med. Tyvärr! Tvärtom så är det en produkt man i bästa fall har med sig i plånboken eller handväskan. I hemlighet. Och då är det ju lite klurigt att motivera det högre priset när kunden inte får något riktigt mervärde. Kondomerna i sig var nämligen helt vanliga kondomer.
Så jag ringde Hugh Hefner och berättade detta varpå han la ned kondomverksamheten. Nej, så var det faktiskt inte. Märket utgår dock och vi säljer ut de sista vi har till superreapris.
När du läser detta är det mycket möjligt att kondomerna redan är slutsålda. Och de kommer inte tillbaka såvitt vi vet.